Saturday 26 March 2011

makkk :(

Ntah mengapa, malam nie adik teringatkan arwah mak.
Ya allah, rinduu nye adik kt mak! Sumpa rinduuu sgt2! :(
Arwah??? kadang2 adik macam masih tak boleh terima hakikat. 

Seumur hidup adik, inilah dugaan paling berat pernah adik tanggung.
Adik terpaksa menghadapi perpisahan paling besar dalam hidup ini. 
Rasa macam terkapai kapai, lemas dalam dunia ini mak. 

Selama nie mak manjakan adik.
Sebab adik anak bongsu dalam keluarga.
Along angah semua cakap mak mesti sebelahkan adik. 

Adik nak mak hadir pada hari adik konvokesyen adik..
Adik nak mak ada pada hari perkahwinan adik.
Adik nak mak sentiasa di sisi di samping adik.

Dulu masa angah along kawin konvo sume, mak ada.
Tapi nape mak tak boleh tunggu hari istimewa adik?
Jujo adik dengki kat along angah semua. 

Adik cemburu tengok kawan2 adik dengan mak dorang.
Adik marah mak dah pergi...
Mak dah tinggalkan adik....jaohhh!! 

Sedih sangatt bile fikirkan yang mak takan pernah kembali untuk adik lagi.
Ramai orang nasihat adik, berhentilah menangis.
Tapi berdosa ke adik menangis sebab merindui mak? 

Adik tak kuat, adik lemahh :(
Sampai hati mak....kembalilah makk :(
Setiap malam adik rindukan mak.. 

Ya allah apa yang aku cakap nie?
Beristighfar atin.......
Tadi terbaca 1 sajak.


Lahir dari perut mak.
Perkataan pertama yang aku sebut lepas lahir 'mak'   

Bila dahaga, yang susukan aku....mak..
Bila lapar, yang suapkan aku....mak.. 

Bila nak tidur, yang dodoikan aku....mak.
Bila bangun tidur, yang aku cari....mak.. 

Bila nangis, orang pertama yang datang....mak..
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak.. 

Bila takut, aku selalu panggil.. “makkkkkk! “
Bila takut, yang tenangkan aku....mak.. 

Bila sakit, orang paling risau adalah....mak..
Bila sakit, orang paling sibuk juga adalah....mak.

Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu....mak..
Bila gembira, orang yang aku peluk cium....mak.. 

Bila ada masalah, aku suka luah pada mak..
Bila aku dalam kesusahan, yang selalu nasihat aku... mak..

Bila nakal, yang memarahi dan meleteri aku mak..
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah mak..
 


Kini semuanya hilang sekelip mata, sudah tiada lagi :(
Sukar bagiku menelan segala kepahitan ini.
Kehilangan yang tidak pernah ada gantinya.
Ya Allah tabahkan hati hambamu ini.

Potret mak selalu kutatap rindu..
Memori besama mak sentiasa di hati..
Pengorbanan dan jasa mak tak dapat kulupakan,.
Ku mampu balas dengan doa yang tidak pernah putus.

Moga mak ditempatkan dalam kalangan orang beriman.
Al fatihah untuk arwah mak
Azizah Ibrahim  <3





1 comment: